Матеріали з дисципліни «Основи сценарної майстерності»
Програма навчальної дисципліни
ЗМІСТОВИЙ модуль I. Основи сценарної майстерності.
Тема 1. Сценарна майстерність. Предмет і зміст мистецтва сценарію. Форма. Образ.
Тема 2. Драматична дія . Драматизм.
ЗМІСТОВИЙ модуль 2. Основи сценарної композиції.
Тема 3. Тема. Ідея.
Тема 4. Дія. Конфлікт. Сюжет. Фабула. Інтрига.
Тема 5. Елементи (структура) драматичної дії.
Тематика контрольнихзавдань
- Основи теорії драматургії.
- Сучасне визначення драми.
- Поняття про драму.
- Рід, вид , жанр художнього твору.
- Основні види драматургії.
- Форма як засіб для вираження змісту.
- Значення образу в сценарію.
- Драматична дія і його структура
- Драматургічний конфлікт як специфічне відображення протиріч дійсності.
- Драматизм і конфлікт.
- Зміст, форма, стиль драматичного твору.
- Композиція драми, елементи драматичної композиції.
- Фабула і сюжет добутків драматургії.
- Жанр як естетична категорія.
- "Художній характер" і його розробка.
- Тема сценарію.
- Ідея сценарію.
- Співвідношення ідеї, теми, матеріалу і форми в художньому творі.
- Контраст як художній прийом.
- Композиція як монтаж у сценарію.
- Прийоми монтажу у сценарію.
- Монтаж - специфічний творчий метод сценарної роботи.
- Прийоми театралізації в сценарній роботі.
- Статика і динаміка в художнім висловленні.
- Номер с сценарію театралізованого видовища.
- Види та жанри номерів.
- Методологія написання сценарію.
Розподіл балів, які отримують студенти
Поточне тестування та самостійна робота |
Сума |
Змістовий модуль №1 |
Змістовий модуль № 2 |
Т1 |
Т2 |
Т3 |
Т4 |
Т5 |
100 |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
Т1, Т2 ... Т5 – теми змістових модулів
Шкала оцінювання: національна та ECTS
Сума балів за всі види навчальної діяльності |
ОцінкаECTS |
Оцінка за національною шкалою |
для екзамену, курсового проекту (роботи), практики |
для заліку |
90 – 100 |
А |
відмінно |
зараховано |
82-89 |
В |
добре |
74-81 |
С |
64-73 |
D |
задовільно |
60-63 |
Е |
35-59 |
FX |
незадовільно з можливістю повторного складання |
не зараховано з можливістю повторного складання |
0-34 |
F |
незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни |
не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни |
Рекомендована література
Базова
- Борисов С.К. Сценарное майстерство. – М., 1980
- Волькенштейн В. Драматургия. - М.: Сов.писатель, 1960.
- Литвинцева Г. Сценарное мастерство. - М.: 1980.
- ЛоусонДж.Г. Теория и практика создания пьесы и киносценария. /Пер. с англ. - М.: Искусство, 1960.
- Пинский Л.Е. Шекспир. Основные начала драматургии М., 1971
- Режиссерские экземпляры К.С.Станиславского в 6 т.:– М.: Искусство, 1981.
- Сахновский-Панкеев В. Драма. - А.: Искусство, 1969.
- Сценариитеатрализованных массовых праздников. Сборник. – М., Искусство, 1967.
- Чечётин А.И. Основы драматургии театрализованных представлений. – М.: Искусство, 1986.
- Хализев В. Драма как род искусства. - М.: МГУ, 1986.
- Холодов Е. Композиция драмы. - М.: Искусство, 1957.
- Философский энциклопедический словарь. - М.: Советская энциклопедия, 1983.
- Флоренский П.А. Анализ пространственности и времени в художественно-изобразительных произведениях.-М.,2000.
- Фрумкин Г.М. Школа начинающего сценариста.-М.,1997.
- Шилов Н. Сценарное майстерство. Учебпособие. Ч.,2001
- Цимбал С. Л., Актёри драматург. Критич. статьи, Л.- М., 1960
- Юнаковский В.С. Сценарное майстерство. – М., 1974.
Допоміжна
- Аникст А.А. Шекспир. Ремесло драматурга. М., 1974
- Верцман И.К проблемам Гамлета. Шекспировский сборник. 1961
- Выготский Л. Педагогическая психология. - М.: Педагогика, 1991
- ДавыдовВ. H., Рассказ о прошлом.Запись, введение и прим. А. М. Брянского, М.-Л., 1931, Л., 1962
- Зубов Н. Постановщику о Гамлете. Шекспировский сборник . – М., 1961
- Ильинский И., Сам о себе, М., 1961
- Козинцев Г. Наш современник Вильям Шекспир. Л-М., 1966
- Козинцев Г. Человек, который давал слишком много воли своему уму. Шекспировский сборник , 1961
- Ленский А. П., Статьи. Письма.Записки. (Вступ. ст. Н. Зографа),2 изд., М., 1950
- Леонидов Л.М. Воспоминания, статьи, беседы,переписка, записные книжки. (Сост. и примеч. к письмам Н. Леонтовского),М., 1960
- Лингвистический Энциклопедический словарь под ред. Ярцевой В.Н. М., 1990
- Монахов Н.Ф., Повесть о жизни. Лит.ред. и вводная ст. С. С.Мокульского, Л., 1936
- Морозов М.М. Статьи о Шекспире. М., 1964
- Морозов М.М. Шекспир. Жизнь замечательных людей. М., 1966
- МочаловП.С., Заметки о театре, письма, стихи,пьесы. Современники о П. С. Мочалове, М., 1953
- Жизнь и творчество русского актера Павла Орленева, описанная имсамим. Предисл. А.В.Луначарского, М.-Л., 1931
- Парфенов А. Театральность Гамлета. Шекспировский чтения 1978 под ред. Аникста А. М., 1981
- Пашенная В., Искусствоактрисы, М., 1954
- Ристори А., Этюды и воспоминания, пер. Ек. Б-вой, СПБ, 1904
- Роттердамский Э. Похвала глупости. Перевод Губера П.К. М., 1958
- Савина М. Г., Горести и сказания. Записки, Л.- М., 1961
- Саксаганский П.К., Из прошлого украинского театра, М.-Л., 1938
- Скарская Н.Ф. иГайдебуров П. П., На сцене и в жизни. Страницы автобиографии, М., 1959
- Сольский Л., Воспоминания., пер.с польск., М., 1961
- Собольщиков-Самарин Н. И., Записки, 2 изд., Горький, 1960
- Станиславский К.С. Собр. соч.: в 8 т. – М.: Искусство, 1954.
- СтаниславскийК. С., Моя жизнь в искусстве, 8 изд., М.-Л., 1948
- Тиме E. И., Дорогиискусства, М.- Л., 1962
- Толчанов М. И., Мои роли. (Предисл.П.Маркова), М.,1961
- Чехов М. А., Путь актера. С пре-дисл. П. И. Новицкого, Л., 1928
- Щепкин М. С. Записки. Письма. Современники о М. С. Щепкине, М.,1952
- Южин-СумбатовА.И., Воспоминания. Записи. Статьи. Письма, М.-Л., 1941
- Юрьев Ю., Записки, ч. 1, 1872-1893, ч. 2. 1893-1917, ч. 3. 1917-1919
- Письма, статьи, речи, Л.-М., 1948
- Яблочкина А. А., 75 лет в театре, М., 1960.
- Яньшин П.В. Эмоциональный цвет.-Самара,1995.