Питання для самостійної роботи з курсу «Історія кіно»:

 

1.     Наукові відкриття та винаходи, які підготували народження кінематографу.

2.     Особливості кіно як синтетичного мистецтва, причини його популярності та швидкого розповсюдження. Естетика німого кіно.

3.     «Лінія Люмьєра» і «Лінія Мельєса». Характеристика основних видів кінематографа.

4.     Особливості кіновиробництва (сценарій, режисерський сценарій, постановочний проект, знімальний період).

5.     Особливості авторського інтелектуального європейського кінематографа. Три типи «авторських канонів».

6.     Характерні риси ідейно-незалежного кіно. Порівняльна характеристика голлівудського кіно та контр-кіно.

7.     Розвиток американського кіно у 1910-20-х роках (Е. Портер). Створення Голівуду, «Патентна війна».

8.     Д.-У. Гріффіт  і його внесок у світове кіномистецтво.

9.     Чарлі Чаплін  та Бастер Кітон – різні королі комедії.

10.           «Авангард» у кіномистецтві Франції. Три напрямки пізнього авангарду (імпресіонізм, чисте кіно, сюреалізм).

11.           Кіноэкспрессіонізм, неоромантизм, «каммершпіль» - плини в ранньому німецькому кіно, їхній вплив на мистецтво світу.

12.           Поширення кіно в Росії. Перші кінофабрики. Творчість Я. Протазанова, І. Мозжухіна, Е. Бауера.

13.           Народження та злет радянського кіно.

14.           Творчість С. Эйзенштейна. Естетика «монтажу атракціонів». 

15.           Новаторські експерименти Д. Вертова.

16.           Лев Кулешів та його режисерські знахідки.

17.           Радянське кіно після Громадянської війни. ФЕКС.

18.           Розвиток звукового кіно: проблеми та перспективи. Кольорове кіно.

19.           Кіно США у 30-х роках. Вплив цензури на подальший розвиток американського кіно, сімейне кіно та малолітні зірки.

20.           Особливості європейського кінематографу 1930-х рр.

21.           «Гірський фільм» – суто німецький жанр кіномистецтва.

22.           Творчість Лені Ріфеншталь.

23.           «Поетичний реалізм» французького кіно.

24.           Документальне кіно воєнного часу.

25.            Особливості радянського кінематографу післявоєнного часу.

26.            Післявоєнне кіно США: голлівудське «полювання на відьом».

27.            Особливості «чорного фільму» і причини його популярності.

28.           Режисерські знахідки А. Хічкока.

29.           Зліт японського кіно. Творчість А. Куросави.

30.           Італійський неореалізм.

31.           Французька «Нова хвиля» і її екранні варіанти.

32.           «Вільне кіно» у Великобританії.

 

33.           Зліт італійського кіно (Ф. Фелліні, М. Антоніоні, П.-П. Пазоліні, Б. Бертолуччі).

34.           Нове кіно Польщі – «кіно морального неспокою». Творчість А. Вайди.

35.           Чеська «нова волна».

36.           Шведський фюртіоталізм у кінематографі.

37.           «Драматична соната» І. Бергмана.

38.           «Нове шведське кіно» (Відерберг, І. Доннер, В. Шеман)

39.           Молоде німецьке кіно (творчість А. Клуге, Р.-В. Фассбіндера,  Ф. Шльондорфа, В. Херцога, В. Вендерса).

40.           Особливості іспанського кінематографа. «Генерація невинних» (К. Саура). «Діти Movidа» (П. Альмодовар). Луїс Бунюель – «тато кіносюрреалізму».

41.           Відродження американського кіно. Майстри кінофантастики.

42.           Радянський кінематограф 1950-х. «Летять журавлі» Калатозова – культовий фільм.

43.           «Нова радянська хвиля»: поетико-документальний та поетико-живописний напрямки.

44.            Радянське кіно 1960-80-х: «Фільм розрахунку», поличне кіно (А. Герман, К. Муратова, А. Міхалков-Кончаловський та ін), «чорна волна».

45.           Постмодерністські тенденції та кінематограф 1980-х (Годар, Лінч, Грінуей)

46.            «Догма 95». Суперечлива творчість Ларса фон Трієра.

47.           Кіномистецтво країн Азії і Латинської Америки.

48.           Кіно Китаю та Південної Кореї: національна самобутність  та вплив американських традицій (В.Кар-вай, К. Кі-дук).

49.           Особливості та тенденції розвитку сучасного світового кінематографу.

50.           Становлення українського кінематографу.

51.           Творчість О. Довженка, І. Кавалерідзе, С. Параджанова, Ю. Ілєнка, Л. Осики.

52.           Мультиплікація: види, знахідки, сучасні тенденції.

 

         Тематика контрольних робіт з курсу «Історія кіно»:

 

1.     Д.-У. Гріффіт  і його внесок у світове кіномистецтво.

2.     Чарлі Чаплін  та Бастер Кітон – різні королі комедії.

3.     «Авангард» у кіномистецтві Франції (імпресіонізм, чисте кіно, сюреалізм).

4.     Кіноэкспрессіонізм, неоромантизм, «каммершпіль» - плини в ранньому німецькому кіно.

5.     «Радянський авангард» - пошуки і відкриття.

6.     Творчість С. Эйзенштейна. Естетика «монтажу атракціонів». 

7.     Творчість Лені Ріфеншталь.

8.     «Поетичний реалізм» французького кіно.

9.     Майя Дерен – «кінематографічний Прометей»

10.            «Фільм нуар» - особливості жанру.

11.           Режисерські знахідки А. Хічкока.

12.           Зліт японського кіно. Творчість А. Куросави.

13.           Італійський неореалізм.

14.           Французька «Нова хвиля» і її екранні варіанти.

15.           «Вільне кіно» у Великобританії.

16.           Зліт італійського кіно (Ф. Фелліні, М. Антоніоні, П.-П. Пазоліні, Б. Бертолуччі).

17.           Нове кіно Польщі – «кіно морального неспокою». Творчість А. Вайди.

18.           Чеська «нова волна».

19.           Шведський фюртіоталізм у кінематографі.

20.           «Драматична соната» І. Бергмана.

21.           «Нове шведське кіно» (Відерберг, І. Доннер, В. Шеман)

22.           Молоде німецьке кіно (творчість А. Клуге, Р.-В. Фассбіндера,  Ф. Шльондорфа, В. Херцога, В. Вендерса).

23.           Особливості іспанського кінематографа. «Генерація невинних» (К. Саура). «Діти Movidа» (П. Альмодовар).

24.           Луїс Бунюель – «тато кіносюрреалізму».

25.            «Нова радянська хвиля»: поетико-документальний та поетико-живописний напрямки.

26.           Радянське кіно 1960-80-х: «Фільм розрахунку», поличне кіно (А. Герман, К. Муратова, А. Міхалков-Кончаловський та ін).

27.           Постмодерністські тенденції в кінематографі (Годар, П.Гринуэй, Д. Лінч, К. Тарантіно).

28.           «Догма 95». Суперечлива творчість Ларса фон Трієра.

29.            Кидаючи виклик Голівуду: кіномистецтво країн Азії і Латинської Америки.

30.           Кіно Китаю та Південної Кореї: національна самобутність  та вплив американських традицій (В.Кар-вай, К. Кі-дук, Т. Кітано).

31.           Поетичне українське кіно як філософське осмислення цінностей (творчість О. Довженка, І. Кавалерідзе, С. Параджанова).

32.           Мультиплікація: види, знахідки, сучасні тенденції. 

 

Рекомендована література

Базова література:

1.     Госейко Л. История украинского кинематографа. К. , 2005. – 423 с.

2.     Кино: 365 главных фильмов всех времен и народов. М. 2002.

3.     Лотман Ю.М. "Семиотика кино и пробл. киноэстетики", Таллин, 1973.

4.     Нечай О. Основы киноискусства. Минск, 1978.

5.     Садуль Ж. История киноискусства от его зарождения до наших дней. М.: Изд. иностр. литературы, 1957.

6.     Теплиц Е. История киноискусства (в 4 тт.). М., 1968–1974.

7.     Юренев Р.Н. Краткая история киноискусства. М., 1997. – 288 с.

 

Допоміжна література:

1.           Андронникова М.И. Сколько лет кино? История движущейся камеры. Предыстория киноленты. Из кинопроектора в эфир. М.: "Искусство", 1968.

2.     Безклубенко С. Украинское кино: очерк истории. – К.: Искусство, 2001. – 459 с.

3.     Берест Б. История украинского кино. - Нью-Йорк: Научное товарищество им. Т. Шевченко, 1962. – 314с.

4.     Брюховецкая Л. Кино как мировоззрение: Довженко и Параджанов// Кино Театр. – 2004. - № 3. – С. 24 - 29.

5.     Брюховецкая Л. Спрятанные фильмы. Украинское кино 1990-х К.: Артек, 2003. – 415 с.

6.     Брюховецкая Л.Поэтическая волна украинского кино. К., Искусство, 1989. – 190 с.

7.     Гинзбург С. Кинематография дореволюционной России. М., 1963.

8.     Гиш Л. Кино, Гриффит и я. М., 2000.

9.     Дзига Вертов, "Статьи, дневники, замыслы", М., 1965.

10.           Донец Л. Слово о кино. М., 2000.

11.           Жабский М.И, Тарасов К.А., Фохт-Бабушкин Ю.У. Кино в современном обществе:  Функции – воздействие – востребованность. М.: Министерство культуры РФ, НИИ киноискусства, 2000. - 376 с.

12.           Жанкола Ж.-П. Кино Франции (1958-1978). М., 1984.

13.           Зоркая Н.М. Уникальное и тиражированное. Средства массовой информации и репродуцированное искусство. М.: Искусство, 1981. - 167 с.

14.           Зубавина И. Опасно свободный Параджанов// Кино Театр. – 2005. - № 3. – С. 43 – 44.

15.           Ильенко Ю. Парадигма кино. Абрис, 1999. – 401 с.

16.           Иоскевич Я.Б. "Методология анализа фильма" Л., 1978.

17.           Капралов Г. Человек и миф. Эволюция героя западного кино (1965-1980) М., 1984.

18.           Караганов А.В. Первое столетие кино. М.: Материк, 2006. - 386 с.

19.           Комаров С.В. Великий немой. Из истории зарубежного киноискусства. (1895-1930).  М.: ВГИК, 1994.

20.           Корниенко И. Искусство кино. - К.: Искусство, 1974. – 265 с.

21.           Кракауэр З. Психологическая история немецкого кино. М., 1977.

22.           Лемешева Л. Украинское кино: проблемы одного поколения. М.: Альма Матер, 1987. - 219 с.

23.           Монастырский В.А. Киноискусство в социокультурной работе. Тамбов: Изд-во Тамбов. гос. ун-та, 1999. - 147 с.

24.           Нечай О.Ф. Основы киноискусства. М.: Просвещение, 1989. - 288 с.

25.           Нечай О.Ф., Ратников Г.В. Основы киноискусства. Учебное пособие для некинематографических вузов. Минск: Выш. школа,1985. - 368 с.

26.           Паркинсон Д. Кино. М.:  РОСМЭН. 1996.

27.           Пензин С.Н. Анализ фильма. Учебно-методическое пособие для студентов. Воронеж: Изд-во Воронеж. гос. ун-та, 2005. 31 с.

28.           Пензин С.Н. Кино в системе искусств: проблема автора и героя. Воронеж: Изд-во Воронеж. гос. ун-та,  1984. 188 с.

29.           Садуль Ж. Всеобщая история кино. Т. 1. Изобретения кино. 1832-1897. М.: "Искусство", 1958.

30.           Садуль Ж. Всеобщая история кино. Т. 2. Кино становится искусством. 1909-1914.

31.           Садуль Ж. Всеобщая история кино. Т. 3. Кино становится искусством. 1914-1920. М.: "Искусство", 1961.

32.           Садуль Ж. Всеобщая история кино. Т. 4.1. Послевоенные годы в странах Европы 1919-1929. М.: "Искусство", 1982.

33.           Садуль Ж. Всеобщая история кино. Т. 4.2. Голливуд. Конец немого кино. 1918-1928. М.: "Искусство", 1982.

34.           Садуль Ж. Всеобщая история кино. Т. 6. Кино в период войны 1939-1945. М.: "Искусство", 1963.

35.           Сато Т. Кино Японии. М., 1988.

36.           Фрейлих С.И. Теория кино. От Эйзенштейна до Тарковского. М., 1992.

37.           Эйзенштейн С.М. Психологические вопросы искусства. М.: Смысл, 2002.

38.           Ю. Лотман. Семиотика кино и проблема киноэстетики. Т.: Ээсти Раамат, 1973. – 543 с.

 

Інформаційні ресурси

 

1.     http://www.arthouse.ru

2.     http://www.kinokolo.ua

3.     http://drugoekino.org

4.     http://kinoart.ru

5.     http://www.cinematheque.ru/forum/10

6.     http://www.kinomag.ru

7.     http://www.kinomania.ru